Свобода вибору в освіті: американський досвід
Напевно, кожного з нас в дитинстві запитували: “Ким ти хочеш бути, коли виростеш?”. Чи пам’ятаєте Ви як легко було відповідати на це питання – космонавтом, телеведучим, футболістом? Однак в школі кожному з нас, мабуть, пояснили, що космонавтів в нашій країні немає, телеведучих 8-10 на кожному з каналів,а на футбольне поле виходить тільки 22 футболісти. Тому, коли доводиться обирати напрямок підготовки у ВНЗ – вибір зробити доволі складно.Потрібно розуміти, що це вибір на найближчих 4 роки, протягом яких Ви будете осилювати дисципліни, які закладені у навчальних програмах обраної Вами спеціальності, без особливих можливостей щось змінити.Як на мене, це доволі важкий виклик для 17-18-річних особистостей.
Величезна відмінність між українською освітою та освітою в США є можливість вибору індивідуальних навчальних програм, так, студенти мають змогу особисто вибирати навчальні дисципліни. Якщо Вас зацікавив певний курс, то я б порекомендував Вам,спочатку розпитати про нього в студентів, які його вже брали. Вони можуть окреслити матеріал, який буде охоплювати цей курс, бажаний background, який необхідний для цього курсу, та навіть порадити, який професор викладає цей курс краще. Як правило, два професори читають курс паралельно, тому в студентів є можливість вибору. Якщо уВас все ще залишились питання стосовно того, чи буде цей курс корисним та чи під силу він для Вас, то можете обговорити це безпосередньо з професором, який викладає цей курс. Доволі часто професор може запропонувати Вам взяти підготовчий чи сумісній курс, який охоплює базовий матеріал для бажаного Вам, або ж дозволити Вам вільно відвідувати курс (без участі в екзаменах та отримання оцінок). Також в американській освіті мені надзвичайно подобається те, що студенти мають можливість змінювати свою спеціальність протягом свого навчання. Ви абсолютно не є прив’язані до якогось інституту, кафедри чи групи, і можете спробувати себе у різних сферах знань. Як говорив Стів Джобс:
“You have to find what you love.
If you have not found it yet, keep looking and do not stop”
І американська освіта ідеально підходить для цього.
Велику увагу в американській освіті відводять вмінню студентів опрацьовувати, критично аналізувати та презентувати інформацію. Фінальною частиною більшості курсів є так зване “Literature study”, у рамках якого студент повинен опрацювати наукові статті, які мають відношення до матеріалу, який був розглянутий протягом курсу, та презентувати його своїм одногрупникам. Знову ж таки, студенти мають повну свободу у виборі теми своєї презентації. Як правило, студенти обирають теми, суміжні з їхньою науковою роботою або ж глибше розкривають матеріал з курсу, що зацікавив їх найбільше. Також, щоб одногрупники не спали протягом Вашої презентації, а уважно слухали та ставили обгрунтовані запитання до Вашої доповіді, частина балів за курс відводиться на активність студентів в обговоренні матеріалу. Також доволі часто фінальний тест на таких курсах містить питання з студентських презентації, тому у процесі підготовки до тесту студенти заохочуються до колективних дискусій та повторення навчального матеріалу.
На мою думку, однією з ключових проблем української освіти, окрім корупції та бюрократії, є невміння університетів використовувати свій головний ресурс – студентів. Студенти у США мають безліч можливостей “work on campus” – працювати на університет. При університеті діє ціла низка офісів,в яких працюють студенти. Таким чином, якщо Ви вивчаєте комп’ютерну інженерію або маєте навички у цій галузі, то Ви можете працювати укомп’ютерному сервіс центрі, механіки можуть займатися ремонтом та обслуговуванням університетського обладнання, філологи – працювати в відділі міжнародних відносин університету. Саме так шляхом вирішення практичних проблем,починаючи з університетської лави, готуються найкращі спеціалісти у світі. Також такий досвід стане окрасою будь-якого резюме і допоможе знайти омріяну першу роботу.
Таким чином, без змін в системі освіти, які забезпечують свободу вибору дисциплін українськими студентами,та проведення правильного менеджменту керівниками вузів, потенціал нашої нації не буде реалізований в повній мірі. А він у нас є! Це ми, українці, написали першу конституцію у світовій історії, цеми сконструювали перший гелікоптер, це ми запустили росіян в космос. Я переконаний, що зміни у системі освіти є ключовими в забезпеченні подальшого прогресу нашої нації.
Автор: Святослав Навроцький, http://connectukrainians.com/